فروش چیست؟

برایان تریسی میگوید: فروش آخرین عملیات بازاریابی در یک معامله و شروع یک رابطه بلند مدت با مشتری است.

 

تعریف ساده ای از فروش میتوان به فرآیند معرفی محصول و مشخصات آن به مشتری برای انتخاب درست جهت خرید گفت اما شما در طول روز و با هر اقدامی که منجر به تبادل اطلاعات بین دونفر میشود بارها و بارها فروش انجام میدهید.

 

بازاریابی چیست؟

بازاریابی همه چیز است.

رجیس مک کنا.

 

تعریف مک‌کنا از بازاریابی با شهرتش همخوانی دارد. تعریفی جسورانه که به ما می‌گوید هر کاری که می‌کنیم بخشی از بازاریابی ماست. این یعنی بازاریابی به تحقیق، طراحی محصول، قیمت‌گذاری و تبلیغات محدود نمی‌شود و کوچکترین مسائل کاری از جمله نحوه پاسخ دادن به تلفن و سرعت ما در حل مشکلات را شامل می‌شود. بله! تمام این موارد در نگاه مشتری به شرکت ما تاثیر خواهند داشت.

پیتر دراکر میگوید: بازاریابی نه تنها مبحثی بسیار گسترده‌تر از فروش است، که اصلاً به یک فعالیت مشخص محدود نمی‌شود و تمام بخش‌های یک تجارت را در بر می‌گیرد. بازاریابی، کلیّت یک تجارت است که بر طبق نتیجۀ نهایی و از نگاه مشتری دیده می‌شود. بنابراین توجه و قبول مسئولیت بازاریابی باید توسط تمام بخش‌های یک سازمان انجام شود.